מכונית מעופפת, מה שהיה עד לא מזמן נחלת סרטי המדע הבדיוני בלבד, הפכה בשנים האחרונות לכלי בפיתוח מואץ, בשנים הקרובות אנחנו צפויים להתחיל להתנייד באוויר גם באמצעות מונית מעופפת.
מפיתוחי מוניות מעופפות מבית לילום, איירבוס, גוגל, אובר ויונדאי ועד לפיתוח מונית אוטונומית מעופפת מבית קיטי הוק – עתיד התחבורה הציבורית נמצא גבוה בשמיים.
מונית מעופפת: למה לנו פקקים?
פקקים בכביש, הבעיה העיקרית בכל הנוגע לתחבורה ציבורית, הרצון להגיע ממקום למקום במחיר זול הפך לסיוט יומי מתמשך כבר מספר רב של שנים.
בכדי לפתור את בעיות הפקקים הושקעו בישראל מיליארדי ש"ח במהלך העשור האחרון לפיתוח כבישים ומחלפים ורעיונות דילול הכביש, גם המיזם האחרון של נתיב פלוס לא הצליח להוריד באופן משמעותי את הפקקים בכביש ולא השפיע על הפקקים בכבישים בקרב התחבורה הציבורית.
יצירת הפקק נגרמת בדרך כלל בזמן הפיק בדרך ובחזרה מהעבודה, כך למשל המהירות בכביש המהיר באיילון יורדת מ – 60 קמ"ש בממוצע בתחילת הצהריים ועד ל 15 קמ"ש בממוצע בשעות החזרה לעבודה, דבר שיוצר גודש ופקק תנועה.
כדי לפתור את בעיית הפקקים וגודש התנועה, יש לנקוט בשתי פעולות עיקריות: חשיבה מחוץ למסגרת והפרטה.
לשם כך, חברות פרטיות רבות בעולם מכינות את הקרקע בעשור הנוכחי לחידוש התחבורה הציבורית לאחר עשורים רבים של שינויים איטיים – מוניות מעופפות, תחבורה ציבורית מעופפת (בניהול פרטי) המשאירה את סאגת הפקקים מאחור.
מונית מעופפת מבית איירבוס
כמו בכל אולימפיאדה, המדינה המאחרת מחפשת גיימיק עכשווי, לכבוד אולימפיאדת פריז 2024 בארגון נמלי התעופה הצרפתית (ADP) הצהירו על כוונתם לאפשר טיסה באמצעות מוניות מעופפות.
למרות שטרם פורסמו אזורי הנחיתה, במידה והמהלך של הכנסת המוניות המעופפות יהפוך למהלך המוני, נראה שמדובר על קיצור של עשרות אחוזים בזמן ההגעה ממקום למקום.
במקביל להודעת תאגיד התעופה איירבוס השיק את הדמיית המונית המעופפת, סיטיבוס (Citybus), מונית מעופפת חשמלית המתאימה עבור ארבעה נוסעים ויכולה להגיע למהירות שיוט של כ – 120 קמ"ש (לא ברור אם יצליחו להשיק את המונית בגרסתה האוטונומית).
למרות השאיפה העתידנית של ה – ADP, נראה שלאורך כל שלב האולימפיאדה הנתיב האווירי של המוניות המעופפות יתבסס על נתיב המסוקים וכדי להשתמש בשירותי מונית מעופפת בתדירות של כל שש דקות, תצטרכו להמריא ממנמל התעופה אל מנחת מוניות מעופפות בעיר.
אם לשבור את החלום הצרפתי במקצת, חשוב לציין כי הפרויקט טרם קיבל את אישור רגולטורי הטיסה, המכונית עתידה להתמודד עם זמן תגובה קצר עקב טיסה בגובה נמוך וטרם אושרו כל הפתרונות לבעיות הבטיחות.
המונית המעופפת של קיטי הוק ומייסד גוגל תשים את ניו זילנד על המפה
כבר בשנת 2018, חברת קיטי הוק של לארי פייג' (מייסד גוגל) הצהירה על מיזם המוניות המעופפות בניו זילנד.
המונית המעופפת של קיטי הוק, קורה (Cora), מעוצבת בצורת אווירון ומבוססת על שישה מנועי עילוי להמראה אנכית ומנוע דחף עוצמתי יחיד, להבדיל מהמתחרים המציעים טיסה הכוללת 4-5 נוסעים ובטווחים של כמה מאות ק"מ, המונית המעופפת של קיטי הוק מציעה נכון לעכשיו טיסה המוגבלת לשני נוסעים ובטווח של 100 ק"מ.
התחזית של קיטי הוא ורודה וצנועה קצת יותר מהתחזית היומרנית של איירבוס, בהתאם לקיטי הוק טכנולוגית המונית המעופפת תיכנס לשימוש מסחרי לקראת סוף העשור הנוכחי וכן שליטה ניכרת בשוק המוניות המעופפות.
עתידות לתת פייט בענף המוניות המעופפות: ליליום ואובר ויונדאי
בתחרות למי יש גדול ומורכב יותר נראה שחברת ליליום הגרמנית נותנת פייט מרשים, מונית מעופפת בעלת 36 מנועים חשמליים קטנים המסייעים גם להפחתה בזיהום האוויר.
עשרות המנועים הזעירים במונית המעופפת הגרמנית טסים באמצעות כיוון הצירים, כל הטייה בציר מאפשרת את ההמראה, התמרון והנחיתה גם ללא הזנב וללא הכנפיים הסטנדרטיות והזנב שהורגלנו אליהם.
למרות שהשימוש במונית המעופפת צפוי להיכנס לפעולה מסחרית רק בעוד כמה שנים, המודל העסקי כבר קיים: הזמנת המונית דרך האפליקציה, הגעה למנחת עירוני, טיסה עד 10 דק' ותשלום המוערך כרגע ב – 70 דולר לטיסה.
שחקניות נוספות הן החברות יונדאי ואובר המשתפות פעולה בחשיפת המונית המעופפת בתערוכת הטכנולוגיה של CES 2020.
תחת שירות Uber Air תוכלו כבר בשנת 2023 להתחיל להזמין מוניות מעופפות ועד לשנת 2028 צופים באובר פעילות מלאה.
יונדאי, המשקיעה מאות מיליוני דולרים בניידות אווירית, הציגה בתערוכה את דגם והדמיית המכונית/מונית מעופפת (תלוי איזו חברה אתם שואלים), בתערוכה הוצגה מונית מעופפת המתאימה ל 3 נוסעים וטייס וטיסות של עד 100 ק"מ.
התכנית העסקית סביב המונית המעופפת של יונדאי ואובר לא ברורה, אם כי מטעם החברות דווח כי "עלות ייצור ותפעול המכוניות המעופפות צריכה להיות נמוכה, כדי להתאים את חירות התעופה לכולם".
תחבורה ציבורית באוויר, כמה זה ריאלי?
בהתאם להערכות מומחים בחשיבת ההמונים, נראה כי גם אם יבוצעו פיילוטים מצליחים עם מוניות מעופפות, הרעיון של טיסה יומית או שבועית ועלייה בתשלום הגעה ממקום למקום (עד אשר הטכנולוגיה תאפשר מחיר קרוב), יעכבו במידה מסוימת את כניסת המונית המעופפת אל עולם התחבורה הציבורית.
אם להתחבר אל המציאות בשטח ובמיוחד בקרב הקהל הישראלי, הציבור שידרוש שירותי מונית מעופפות הוא בעיקר אנשי עסקים או אנשי ציבור בעלי ראש פתוח וכיס רחב.
נראה כי טרם נכנסים לשוק המכוניות המעופפות או מוניות מעופפות בשיא הכוח, יש להמתין להבשלת רחפני המשלוח ושיפור הטכנולוגיה הקיימת.